איך פותחים תיק גירושין?

פתיחת תיק גירושין היא הצעד הראשון בדרך לפירוק הזוגיות. במאמר זה נסביר איך פותחים תיק גירושין ברבנות, מה יכול לקבוע בית הדין הרבני ומתי כדאי לתבוע בבית המשפט לענייני משפחה.

 

תיק הגירושין: שייך לבית הדין הרבני בלבד

זוגות שנישאו כדת וכדין דרך הרבנות, יצטרכו לעבור בה פעם נוספת אם ברצונם להתגרש. תיק הגירושין הוא סוגיה שמאפיינת רק את הגירושין המסורתיים שמבוצעים בבית הדין הרבני ואיננה נוגעת לזוגות מדתות או מגזרים אחרים.

 

מדריך לפתיחת תיק גירושין ברבנות

אם בני הזוג מעוניינים להתגרש, עליהם להגיש לבית הדין הרבני "בקשה לגירושין". אם רק אחד הצדדים מעוניין להתגרש, עליו להגיש "תביעת גירושין" שבה הוא תובע מהצד השני להתגרש.

פתיחת התיק מתבצעת בהגעה לבית הדין הרבני באזור המגורים ובהגשת בקשה או תביעה לגירושין על פי המקרה. הבקשה תכיל את פרטי בני הזוג המלאים לרבות פרטי עורכי דינם אם הם כבר מיוצגים וכמובן פירוט לגבי הסיבות לגירושין (העילה), האם קיימים ילדים משותפים והאם כבר נעשו צעדי גישור או שלום בית.

חשוב לציין שעל פי ההלכה היהודית, לא ניתן להתגרש ללא סיבה. לפיכך, עילת הגירושין אמורה לכלול סוגיה מוצדקת כמו אלימות, התמכרות כלשהי, סירוב אחד הצדדים לקיום יחסי מין וכד'.

 

תשלום אגרות

ישנן שתי אגרות מרכזיות: אגרת פתיחת תיק גירושין ואגרת תעודת גירושין. אם הסכם הגירושין נחתם בבית הדין הרבני, תחול בנוסף אגרת חתימה. את סכומי האגרות תוכלו לקבל דרך האתר של בתי הדין הרבניים, או דרך עורכי הדין המייצגים שמעודכנים בנושאים אלו בשוטף.

 

מתי פונים לבית המשפט למשפחה?

מעבר להסכמה או תביעה בנוגע לגירושין, קיימים נושאים נוספים שבהם נדרש דיון כמו משמורת, מזונות, חלוקת רכוש ועוד. סוגיות אלו נתונות לבתי המשפט לענייני משפחה, אך חשוב להתוודע גם לתרחיש הבא:

אם מגיש הבקשה לגירושין "כורך" את יתר הסוגיות בבקשת הגירושין, הדבר מהווה דרישה מבית הדין הרבני לדון בסוגיות אלו ולכן יכול ומוסמך בית הדין לפסוק בהם.

 

סמכות מקבילה ומירוץ סמכויות

כריכת הנושאים בפתיחת תיק הגירושין יוצרת סמכות מקבילה – גם בית הדין הרבני וגם בית המשפט למשפחה יכולים לדון בנושאים אלו. אז איך מחליטים מי מהם ידון בפועל? כאן חשוב להבין ש"כל הקודם זוכה" ולכן הסמכות תינתן לפי הרצון של התובע הראשון. זוהי הסיבה שמרבית הזוגות המתגרשים מעוניינים לפעול מהר, כדי להטות את הכף לטובת האינטרסים האישיים שלהם.

 

החלטת בית הדין הרבני בתיק

התרת נישואין מתרחשת באמצעות גט, שניתן בבית הדין הרבני בלבד. יחד עם זאת, כל סוגיה אחרת שקשורה לגירושין יכולה להתנהל גם בבית הדין למשפחה, אם הצדדים מעוניינים בכך.

בית הדין שמקבל אליו את הבקשה או התביעה לגירושין, יוודא תחילה שקיימת עילה לגירושין ושמוצתה כל אפשרות לשלום בית. אם שני התנאים מתקיימים, הגירושין יאושרו.

לפני שתפעלו, פנו לעו"ד מומחה לייעוץ והכוונה בנוגע לפתיחת תיק גירושין.

 

עורך דין מהגב

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
עורך דין גירושין
עורך דין גירושין
איך נקבעים סידורי משמורת על הילדים?

גירושין ופירוק של בית ומשפחה הם אף פעם לא עניין נעים, גם אם הפרידה מוסכמת על שני הצדדים ומתנהלת באופן מכבד. על אחת כמה וכמה כאשר אין הסכמה בין הצדדים

מס באנגלית
עורך דין מיסים
החזרי מס און ליין, האם זה אפשרי?

בצד המידע האינסופי שניתן למצוא באינטרנט, בעשור האחרון חלה התקדמות משמעותית בכל הנוגע להנגשת שירותים של מוסדות ציבור וגופי ממשל לציבור הרחב, באופן שמאפשר לציבור לקבל שירותים ציבוריים ביעילות ובמהירות.