אילו סנקציות קיימות בהוצאה לפועל?

בעל חוב יכול לפתוח הליך בהוצאה לפועל באמצעות מימוש שטר או המחאה, או אם ניתן פסק דין לטובתו. כאשר נפתח לחייב תיק בהוצאה לפועל, נשלחת אליו אזהרה ועליו לפעול תוך זמן מוקצב, ואם לא יפעל – ייאלץ לשאת בתוצאות ובסנקציות שיוטלו עליו מטעם הוצאה לפועל. הסנקציות יכולות להיות צו עיקול, מגבלות כלכליות, ובמקרים חריגים – אפילו מאסר. כל הפרטים במאמר.

 

הוצאה לפועל – איך זה עובד?

הוצאה לפועל היא הגורם שמוציא לפועל את הליך הגבייה. הליך הגבייה מתבצע אם ניתן פסק דין בנושא מטעם בית משפט או שבעל החוב בעל שטר או המחאה שהוא רשאי לממש. בעל החוב יכול להיות אדם פרטי, גורם בעל סמכות ממשלתית, בנק ועוד. אם הבקשה של בעל החוב לביצוע הגבייה מאושרת, מוסד ההוצאה לפועל ישלח אזהרה לחייב וידרוש ממנו לשלם תוך עשרים ימים או לבקש צו תשלומים תוך עשרים ימים. אם אין ביכולת החייב לעשות את אחד משני הדברים הנ"ל, הוא מתבקש להתייצב לחקירת יכולת, על מנת להבהיר להוצאה לפועל מה מצבו הכלכלי ויכולתו לפרוע את חובו. באזהרה מצוין כי אם החייב אינו מבצע אחת מדרישות אלו, אינו מגיע לחקירותיו ולא מוכיח שאינו יכול \ יכול לשלם את חובו, הוא עשוי לקבל מעמד של משתמט מתשלום חובותיו. מעמד זה כרוך בסנקציות מצד מוסד ההוצאה לפועל, שנועדו לאלץ את החייב להישמע לבקשותיהם.

 

סנקציות אפשריות

ישנן מספר מגבלות שרשם ההוצאה לפועל יכול להטיל על חייב שקיבל מעמד של 'משתמט מתשלום חובותיו', וביניהן:

  • מגבלות עסקיות: ביכולת רשם ההוצאה לפועל למנוע מחייב לקחת חלק בהקמת חברה חדשה או להיות מעורב באיזשהו אופן בניהולה. יש לו סמכות להפסיק את מעורבותו בחברה.
  • איסור יציאה מהארץ, או במידה והחייב שוהה בחו"ל, לרשם ההוצאה לפועל יש סמכות לבקש כי יקבל התראה במידה והחייב חוזר לארץ. בהתאם לכך, יכול רשם ההוצאה לפועל למנוע מהחייב לקבל דרכון חדש או תעודת מעבר, או למנוע ממנו להאריך את תוקפם. רק תחת נסיבות חריגות תנאים אלו יופרו.
  • מגבלות כלכליות: בסמכות רשם ההוצאה לפועל לפעול כך שהחייב לא יוכל להשתמש בכרטיסי אשראי מכל סוג, ואפילו למנוע ממנו פעולות כמו משיכת צ'קים או פתיחת חשבון בנק חדש אם שינה את מעמדו ללקוח מוגבל מיוחד בבנק.
  • מאסר: רק במקרה בו החייב לא שילם תשלומי מזונות, יכול רשם ההוצאה לפועל לדרוש עונש מאסר.

כאמור, הסנקציות של הוצאה לפועל אינן משחק ילדים, ויש להימנע מהן בכל מחיר. בעת קבלת האזהרה ממוסד ההוצאה לפועל, יש לפנות לע"וד מידית על מנת להימנע מהגבלות קשות. עו"ד דן מור מזמין אתכם להיוועץ עם משרדנו המנוסה על מנת שנוכל להקל על ההליך הזה עבורכם ככל שאפשר.

איש בכלא

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
עורך דין משפחה
טבעת אירוסין – מה חשוב לדעת?

רכישה של טבעת אירוסין היא רכישה משמעותית ומיוחדת ביותר, אשר טומנת בחובה לא מעט סכנות. מהן? להלן כל הפרטים. טבעת אירוסין – חשיבה מעמיקה בטרם ביצוע הרכישה טבעת אירוסין היא

עורך דין בעסקאות מקרקעין
עורך דין מקרקעין
למה חשוב להיעזר בעו"ד בשביל עסקאות נדל"ן?

המורכבויות של עסקאות נדל"ן הן מגוונות, וכוללות היבטים משפטיים, פיננסיים ורגולטוריים, שיכולים להיות גורם מרתיע הן עבור משקיעים ותיקים והן עבור רוכשים ראשונים. בלב עסקאות אלו עומדת רשת מורכבת של חוזים, משא ומתן ותהליכי בדיקת נאותות, הדורשים לא רק תשומת לב לפרטים אלא גם הבנה מעמיקה של החוק. זה המקום שבו המומחיות של עורך דין הופכת הכרחית   מורכבות משפטית? בשביל זה יש עורך דין אחת הסיבות העיקריות להעסיק עורך דין בעסקאות מקרקעין היא המורכבות המשפטית שעסקאות אלו טומנות בחובן פעמים רבות. דיני המקרקעין כוללים מגוון חוקים, תקנות ופסיקה, שיכולים להשפיע באופן משמעותי על תוצאות העסקה. מהשלבים הראשונים של עריכת החוזה ועד לשלבים האחרונים של סגירת העסקה, כל שלב נשלט על ידי עקרונות משפטיים שיכולים להיות מאתגרים להבנה ללא הדרכה מקצועית. עורכי דין יכולים לפרש חוקים אלה, לספק בהירות ולייעץ לגבי דרך הפעולה הטובה ביותר לנקוט בכל צומת.   החשיבות של משא ומתן עם עורך דין משא ומתן על תנאים והגבלות הוא מרכיב קריטי בעסקאות נדל"ן.