איך תדע/י אם הדיון שלך יתקיים בדלתיים סגורות?

עיקרון הפומביות בבתי המשפט הוא עיקרון יסוד במשפט הישראלי ומתוקפו יכול כל אדם להיכנס לדיונים המתקיימים בבתי המשפט.

חשיבותו נעוצה ברעיון לפיו לא מספיק שהצדק רק ייעשה, אלא עליו גם להיראות.

עם זאת, קיימים מספר מקרים בהם יחרוג הדין מכלל יסודי זה ויקיים את הדיון בדלתיים סגורות, דיון זה יתקיים ללא נוכחות של קהל וכן חל איסור לפרסם את תוכנו ללא אישור מבית המשפט.

העיגון המשפטי של חריגים אלו נמצא בסעיפים 68(א) ו-68(ב) לחוק בתי המשפט, כאשר ניתן לציין את 4 הסיבות הבולטות ביותר לקיום הדיון בדלתיים סגורות:

 

שמירה על בטחון המדינה ויחסי החוץ

דיון אשר בית המשפט סבור שבמסגרתו יעלו נושאים הנוגעים לביטחון המדינה, מידע מסווג, סודות מבצעיים ומודיעיניים, או כל מידע אשר עלול לסכן את ביטחון המדינה או לפגוע ביחסי החוץ שלה יתקיים בדלתיים סגורות. החשש העיקרי המתבטא בחריג זה הוא החשש של המדינה מחשיפת מידע מסווג וסודות מדינה כחלק מעיקרון פומביות הדיון.

 

הגנה על קטינים

דיון פלילי בו הנאשם הוא קטין שטרם מלאו לו 18 שנים יתקיים בדלתיים סגורות. מתוקף כך, דיונים בבית המשפט לנוער יתקיימו גם הם בדלתיים סגורות. עם זאת, ניתן לציין כי לעתים רשאי בית המשפט לאשר את נוכחותו של נפגע העבירה בבית המשפט ובמקרה של גרימת מוות, גם את נוכחות בני משפחת הקורבן. הסיבה העיקרית לחריג זה היא הרצון להגן על הקטין, להפחית את הפגיעה בעתידו והסטיגמה שבהרשעה פלילית וכן לאפשר לו "לפתוח דף חדש" לאחר ריצוי עונשו, גם בדמות מציאת מקום עבודה נאות.

 

עבירות מין

עבירות מין הן מהעבירות החמורות ביותר בחוק העונשין. הן מלוות בסטיגמה, קשיי הוכחה ולעתים יחס משפיל כלפי אחד הצדדים. לכן, הוחלט שדיונים העוסקים בעבירות מין יתקיימו בדלתיים סגורות. הרעיון העיקרי לכך הוא הרצון להגן על קורבן העבירה מפני החשיפה התקשורתית והציבורית (יש המתארות את שלב ההוכחות כ"אונס שני").

 

ענייני משפחה

על אף החשיבות שבעיקרון הפומביות, ישנם מקרים בהם הזכות לפרטיות (ובייחוד פרטיות התא המשפחתי) תגבר. לכן, דיונים בבית הדין לענייני משפחה יתקיימו בדלתיים סגורות. דיונים בענייני משפחה מכילים לעתים רבות תוכן הכולל אלימות במשפחה, עדויות ילדים, בגידות ועוד. המשפט הישראלי מבקש שלא "לדחוף את האף" לענייני התא המשפחתי וכך גם לשמור על האפשרות להגיע לשלום בית או לכל הפחות להגן על הילדים.

בנוסף לסיבות אלו, רשאי בית המשפט לסגור את דלתות הדיון במקרים נוספים כגון הגנה על סודות מסחריים, מתן אפשרות לעדות חופשית או מסיבות מוסריות אחרות. חשוב לציין שפסקי הדין של דיונים המתקיימים בדלתיים סגורות מתפרסמים, אך תוך מחיקת פרטים מזהים כלשהם של הצדדים.

רוצים לדעת אם הדיון שלכם יתקיים בדלתיים סגורות או איך תוכלו לבקש זאת? פנו למשרד עו"ד סיוון כהן ושות' ותקבלו את כל התשובות.

 

אשת חוק

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
הגשת תביעה
עורך דין פלילי
מהי רשלנות של עו"ד ומהי הדרך לתביעה

אדם שפונה לעו"ד בדרך כלל עושה זאת מתוך אמונה שעוה"ד יעשה הכול כדי לדאוג לאינטרסים שלו. עם זאת, בפועל אנחנו רואים שלא תמיד זה כך, כי ממש כפי שהרופאים לעיתים

מדד
עורך דין פלילי
עשרת הדיברות של כל יועץ פיננסי

להתנהל כלכלית בצורה נכונה זה לא דבר פשוט עבור כולנו, וזאת למרות שאנחנו רגילים לנוכחות של כסף בחיינו כבר משחר ילדותנו. לכן נשאלת השאלה: מה בכל זאת אפשר לעשות בנידון

כסף
עורך דין פשיטת רגל
כל מה שחשוב לדעת על הליך מחיקת חובות

לא מעט אנשים בישראל חיים במציאות בלתי נתפסת – חשבונות בנק מעוקלים, או מוגבלים, צ'קים שחוזרים, כרטיסי אשראי מבוטלים ואפילו צווי עיכוב יציאה מהארץ. ישראלים רבים מגיעים למצבים האלה, בעקבות