האם העונש בגין רצח הוא בהכרח מאסר עולם?

רצח הוא עבירה פלילית חמורה ביותר, שהדין עליה הוא מאסר עולם מאחר ומדובר על הריגה מכוונת. אך האם העונש על רצח יכול לשאת בהקלות? על כך במאמר הבא.

 

מהו רצח והעונש הקבוע בחוק עליו?

על פי חוק העונשין בישראל עבירות רצח הן החמורות ביותר מבחינת הענישה במיוחד כשמדובר על רצח מדרגה ראשונה או בכוונה תחילה. זהו אקט שלא ניתן לתקן מאחר והוא בלתי הפיך. נטילת חיים של אדם אחר היא ערך עליון ולכן מתייחסים לרצח במלוא חומרת הדין והעונש הוא כבד. לא רק שמדובר במאסר עולם, אלא גם על קנס כספי גדול. ביחד עם זאת, החוק מקל בתיקי רצח בהתאם למקרה ולנסיבות.

 

האם העונש בגין רצח הוא בהכרח מאסר עולם?

בין אם עבירת הרצח נעשית בידי אדם שעברו הפלילי נקי ובין אם לא, בית המשפט מתייחס לכך בחומרה ואינו מקל על העונש שהוא מאסר עולם. מדובר על 20-30 שנות מאסר בפועל שהנשיא קוצב את עונשן ל-24 שנים. מתוך זה מורידים שליש על התנהגות טובה ולכן ישנם מאסרים המסתיימים ב-16 שנות מאסר בפועל ולאו דווקא ב-24 שנים. זאת אומרת שתמיד העונש יהיה מאסר עולם ולעיתים כמה מאסרי עולם בהתאם לרצח אם מדובר על מספר אנשים.

לפיכך, עורך דין פלילי המסנגר על הנאשם ברצח יכול לסייע בהמתקת העונש כאשר האסיר מתנהג כראוי ולצמצם את המאסר, כאשר נשיא המדינה אחראי להפחית את מספר השנים שהנאשם ירצה בפועל. בנוסף, ניתן לטעון על הריגה בשוגג אם אין לתביעה מספיק הוכחות שהרצח נעשה בכוונת תחילה או שהייתה מאחוריו מחשבה פלילית. במילים אחרות, התביעה צריכה להוכיח שנעשה רצח בכוונת תחילה ובדם קר ולא בשוגג.

 

מהם התנאים בהגדרה החוקית שבאמצעותם ניתן לבסס רצח?

רצח בא לידי ביטוי בהוכחות התביעה כאשר הנאשם החליט בכוונה מראש ליטול חיים של אדם אחר או שהייתה לו כוונה לגרום למוות. בנוסף, אותו אדם היה שפוי בעת הרצח, נשא כלי שבאמצעותו התבצע הרצח והקורבן שלו לא התגרה בו לפני שניטלו חייו. התפקיד של עורך הדין הפלילי הוא למצוא תקדימים משפטיים ולהפוך את פסק הדין על מנת שהמיוצגים שלו לא יישאו בעונשי מאסר ארוכים על אף תנאים אלו. זו הסיבה שעורך הדין צריך להיות מאוד מקצועי ובקיא בכל עבירות הרצח, להכיר את הסייגים בחוק ולהגיע לעסקת טיעון עם התובע שתפחית את העונש.

 

מהם הסייגים בעבירות רצח?

סייגים פירושם מקרים יוצאי דופן שהחוק מפעיל שיקול דעת ועשוי לצמצם את הענישה בגינם. מדובר על עבירות רצח שנעשו בידי אדם עם מוגבלות שכלית, הפרעה נפשית, הגנה עצמית או על רקע של מצוקה נפשית עקב התעללות ארוכה. לאור עובדות אלו ניתן להפחית את העונש או לזכות את הנאשם.

מאחורי הסורגים

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
האם לשון הרע זו עבירה פלילית?

לשון הרע מתייחסת למעשה של הצהרה כוזבת על מישהו הפוגעת בשמו הטוב. ההשפעה של הצהרות כוזבות יכולה להיות משמעותית, ולהוביל למערכות יחסים פגומות, אובדן הזדמנויות עבודה ומצוקה רגשית. עם זאת,

תביעה להטרדה מינית
עורך דין הטרדה מינית
הטרדה מינית בעבודה: כיצד להתמודד עם התופעה?

סביבת העבודה שלנו צריכה להיות נעימה, גם מבחינה פיזית וגם מבחינה בינאישית. כולם צריכים להרגיש בנוח בה, אבל לצערנו קיימים מקרים בהם אנשים מסוימים מפירים זאת. אם הוטרדתם מינית בעבודה

כסף
עורך דין פשיטת רגל
כל מה שחשוב לדעת על הליך מחיקת חובות

לא מעט אנשים בישראל חיים במציאות בלתי נתפסת – חשבונות בנק מעוקלים, או מוגבלים, צ'קים שחוזרים, כרטיסי אשראי מבוטלים ואפילו צווי עיכוב יציאה מהארץ. ישראלים רבים מגיעים למצבים האלה, בעקבות

כללי
נפגעתי בתאונת דרכים – מה עלי לעשות?

למרות שאנחנו משלמים כול חיינו על ביטוחים לא תמיד אנחנו מגיעים לכדי הפעלתם ואפילו לא תמיד אנחנו יודעים שאנחנו זכאים לקבל מהם פיצוי או סיוע כלשהוא. במקרה של תאונת דרכים,