האם ניתן לשחרר פוליסת חסכון בעזרת צוואה?

בן משפחה הלך לעולמו ואתם רוצים לטפל בענייניו הכספיים. חשוב שתדעו כי הרבה כספים "נעולים" והם מחייבים צו ירושה תקף. הוצאת צו ירושה היא הליך לא קל שעלול לארוך זמן רב. לכן, ההמלצה היא לא להשתהות עם הנפקת צו הירושה ולפנות מייד לסידורה ככל הניתן. פוליסת חיסכון היא פוליסה שניתנת לשחרור בהרבה מקרים, גם ללא צו ירושה.

 

מהי פוליסת חיסכון?

חברות ביטוח רבות מציעות ניהול פוליסות חיסכון. באמצעות פוליסת חיסכון ניתן ליהנות משמירה על הכסף בשילוב הגדלת הרווחים ממנו. מדובר במכשיר פיננסי יעיל לטווח הבינוני והוא נפוץ בשל נזילותו. אם יש לכם פוליסת חיסכון, תוכלו לפדות אותה בכל רגע נתון. על רווחים מהון יש לשלם מס של 25%. ולכן, מבוגרים רבים הקרובים לגיל 55 מעדיפים לחכות עם שחרור הפוליסה לגיל 55 בו הם יהיו זכאים מבחינה חוקית לפטור ממס.

נניח ולקרוב המשפחה שלכם הייתה פוליסת חיסכון בחברה סלייס גמל המובילה. אתם מעוניינים לדעת מה גובה החיסכון והאם בכלל תוכלו למשוך אותם ללא צוואה. לפני הכל כדי שתאתרו את כל הכספים של הנפטר.

 

איך מאתרים כספים אבודים?

תוכלו לאתר כספים אבודים באתר הר הביטוח שיציג לכם את כספי הנפטר המכילים  רכיבי ביטוח שונים. לעומת זאת, דו"ח מהמסלקה הפנסיונית יוביל אתכם לתוצאות מקיפות יותר. ההמלצה היא להיעזר במסלקה הפנסיונית לאיתור כספים אבודים.

לאחר שיש לכם רשימה של חברות הביטוח והבנקים בהם המנוח ניהל את כספו, תוכלו לפנות אליהם ולראות מהם הכספים שתוכלו לפדות גם מבלי להמתין לצוואה.

 

האם ניתן לשחרר את כספי הפוליסה?

כספי חיסכון שנמצאים על שם המנוח, מועברים ליורשים לאחר היוודע הפטירה בחברת הביטוח. למרות זאת, ניתן לשחרר כספי פוליסות חיסכון שבעליהן הלך לעולמו גם ללא הצגת צוואה. קיימים מקרים בהם חברת הביטוח תחייב בהצגת צוואה. זה יקרה בדרך כלל במקרים בהם החיסכון הוא גדול יותר. לא כדאי לפנות לקבלת כספי פוליסת חיסכון מבלי לברר את העניין לעומק. אין על כך הגדרה ברורה וכדאי להתייעץ לפני כן עם איש מקצועי כמו עורך דין לענייני ירושה.

 

מה עושים אם המנוח היה זכאי לקבלת החזר מס?

במשיכת פוליסת חיסכון לאחר גיל 55, ניתן לקבל החזר מס על רווחי ההון. מדובר במס משמעותי וגם אתם בתור יורשים יכולים להגיש בקשה להחזר מס על שם הנפטר.

בנוסף, אם למנוח הייתה זכאות לקבלת מענק ממשלתי כלשהו והוא לא מימש אותה, יורשיו יכולים להגיש תביעה כזו לגורמים הרלוונטיים בליווי עורך דין מומחה בתחום.

 

לסיכום

אם אתם מעוניינים למשוך כספי פוליסת חיסכון של מנוח קרוב משפחה ואין לכם צוואה, העניינים מורכבים יותר. בהרבה  מן המקרים ניתן למשוך כספי חיסכון אך לא כשהסכום עולה על 8,000 ₪. ההמלצה היא להיעזר בעורך דין מומחה לענייני ירושה.

שופט

 

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
פטיש
עורך דין מקרקעין
עורך דין התחדשות עירונית חיוני מתמיד

ידעתם כי נכון לשנת 2020, הפרויקטים של התחדשות עירונית מהווים כ-15% מסך כל התחלות הבנייה בישראל? על פי הערכות שונות של מומחים בתחום הנדל"ן, הנתונים האלו אפילו הולכים להשתנות ולגדול.

עריכת דין
עורך דין רשלנות רפואית
עורך דין לרשלנות רפואית

לסבול ממקרה של רשלנות רפואית זה לא עניין של מה בכך ואי אפשר לעבור על זה לסדר היום. העניין הוא שפעמים רבות כאשר רופאים מתנהגים בצורה רשלנית זה פוגע בנו