האם ניתן לשנות מוטב בקופת גמל על ידי צוואה

צוואה חייבת לכלול התייחסות לכול רכושו והונו של האדם אשר מנסח אותה, זאת כולל רכוש כדוגמת נכסים ומטלטלין אך גם כולל קופות גמל לדוגמא או הון הנמצא בפוליסות ביטוח או חיסכון. כחלק מהצטרפות לקופת גמל נדרש פותחה להגדיר מי יהיו המוטבים שלו למקרה בו הוא ילך לעולמו ותידרש החברה המנהלת להעביר את הבעלות ואת הכסף שנצבר בה לאדם אחר, אך האם ניתן לשנות כחלק מהצוואה את מי שזכאי לקבל את הכסף שבקופה?

 

מוטבים בקופת גמל

מוטב בקופת גמל מוגדר על פי רצונו של מי שנחשב כבעל הקופה וזאת בעצם מסדיר מה יקרה לבעלות על הקופה במקרה בו האדם ילך לעולמו. הגדרת המוטבים רלוונטית בכול סוג קופה כדומה לכך באם מדובר בפוליסת ביטוח כלשהיא או אפיק חיסכון כדוגמת פנסיה. הכסף מועבר הלאה כתלות בתקנות ובתנאי החברה והקופה.

 

התייחסות לקופת גמל בצוואה

על פניו, התייחסות לקופת גמל בצוואה היא מחייבת כשם כול שאר הדברים הכתובים בצוואה. לא תמיד יהיה כך הדבר לאור העובדה כי כחלק מההצטרפות לקופת גמל ולבעלות עליה כבר מעוגן דרכה מי ירש את הקופה ולמי תעבור הבעלות. כאשר אנשים מתייחסים לחלוקת ההון שלהם בצוואה על פניו נראה כי קופת גמל היא חלק מהונו ובהתאם לכך אמורה להיות היא מחולקת אך בפועל מדובר בסוג אחר של עיזבון שחלוקתו נקבעת על פי המעוגן בקופת הגמל.

 

שינוי מוטבים בצוואה

למרות שמה שהוגדר בקופת הגמל גובר על פני מה שמוגדר בצוואה מבחינת חלוקת ההון, באם יש התייחסות מפורשת לקופת הגמל מבחינת לדוגמא הכנסתה להיות חלק מהעיזבון אשר מחולק לאחר מותו של מנסח הצוואה ניתן להתייחס על זה כאילו בחר המנוח לשנות את המוטבים לאור העובדה שהכסף שנצבר בקופת הגמל יחולק ביחד עם שאר העיזבון למי שנכתב שצוואה שאמור לקבל אותו.

 

עתירה לבית משפט או התנהלות בנושא

הליכים של צוואה וירושה פעמים רבות מגיעים למקומות לא נעימים מול קרוביו, ומתוך אלו יורשיו של המנוח, לאור העובדה כי לא תמיד המציאות מנקודת מבטו של אחד מהיורשים או הקרובים תואמת את מה שהצוואה קובעת או החוק במדינה מחליט. לאור כך, על כול קונפליקט או אי הבנה בנושא ירושה מומלץ לפנות לקבל סיוע מעורך דין שעוסק בדיני צוואה וירושה ומבין מה גובר על מה וכיצד ניתן לשנות את המצב או דווקא להילחם על להשאיר אותו כמו שהוא.

קופת גמל היא ללא ספק חלק מרכושו של אדם אשר הולך לעולמו והחזיק בה ועל כן נדרש להחליט מי יקבל את הבעלות עליה, ובהתאם לכך גם את כול הכסף שצבר המנוח טרם מותו. ההחלטה בדבר העברת קופת הגמל נתונה בדבר מי שמוגדר כמוטב בקופה, אך יכולים להיות שינויים בהתאם למנוסח בצוואה.

משקל

 

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
טופס
עורך דין פלילי
הגשת כתב אישום

אחרי שאדם מסויים נעצר בחשד לביצוע עבירה מסויימת, מתחיל נגדו תהליך משפטי ארוך על מנת לקדם את הדיון בנושא. ברגע שהמדינה אוספת מספיק ראיות, מוצאת עדים ומנסחת את כתב האישום,

ספר ופטיש
עריכת דין
איך עובד התהליך הרשמי של ידועים בציבור

בשנים האחרונות ישנה עלייה במודעות בכל הנוגע לאפשרות להיות ידועים בציבור. זוגות רבים בוחרים שלא להתייחד תחת החופה ומצהירים על עצמם כמי שידועים בציבור. הבעיה היא, שלמרות העלייה במודעות לדבר

להתייעץ נדלן ראשית
עורך דין מקרקעין
כל הסיבות להתייעץ עם עורך דין מקרקעין

נדל"ן מעסיק אתכם והגעתם להחלטה שעכשיו גם אתם רוצים להיכנס כבר למגרש של הגדולים ולעשות עסקת נדל"ן מוצלחת? אם כך, אתם בוודאי מתרגשים. זה לא משנה אם מדובר על עסקה

פסילת צוואה
עורך דין צוואות וירושות
על מה אפשר לפסול צוואה?

בישראל, בכדי לכתוב צוואה בצורה חוקית ותקינה יש לעקוב אחרי הכללים שכתובים בחוק הירושה של המדינה. חוק זה נחקק בשנת 1965 ומאז נוספו לו מספר תיקוני חקיקה נחוצים. במקרים שהכתיבה