מה החוק לגבי הרחבות קיבוצים?

אנשים רבים חולמים לעזוב את החיים הלחוצים והמנוכרים ביישובי המרכז הצפופים, ולעבור לבית צמוד קרקע גדול בקיבוץ או במושב שיתופי.

לטובת אלו מכם שעונים להגדרה זו, להלן סקירה קצרה לגבי האפשרות שלכם לממש את חלומכם ולבנות לעצמכם בית בקיבוץ.

 

ועדת קבלה

השלב הראשון שכנראה תתקבלו בו בדרך להקמת בית בקיבוץ או מושב היא ועדת קבלה. ועדת הקבלה מורכבת מאנשי היישוב, והיא מהווה בעצם מעין "סלקציה" של קבלה.

קיבוצים הם לרוב התיישבויות קטנות וסגורות, בעלות אופי וסגנון חיים דומה של הגרים בהם. לכן, על מנת שתושבי הקיבוץ יוכלו לדעת האם אתם מתאימים לרוח המקום וההוויה החברתית בה, תאלצו לעמוד בפני ועדת הקבלה, ולהצדיק את מקומכם בקיבוץ.

רק לאחר אישורה של ועדת הקבלה, תוכלו לעבור לעסוק בעניינים הנוגעים לבניית הבית עצמו, ולזכויותיכם וחובותיכם כחברי קיבוץ מן המניין.

 

הרחבות בקיבוצים או יישובים שיתופיים

ההחלטות לגבי הרחבות שכאלו מתקבלות על ידי מועצת מקרקעי ישראל.

מהחלטה מספר 1547 שהתקבלה בשנת 2018, נראה כי ישנה עדיפות להרחבת בנייה למטרות מגורים בקיבוצים, במקומות שמוגדרים כאזורי עדיפות לאומית (כאשר המועצה מעדכנת מעת לעת את תחולת רשימה זו, אך ניתן לומר שמדובר בעיקר באזורי הנגב והגליל).

על בניית הבית להיעשות בתיאום עם רשויות התכנון ובהסכמתן, כאשר עבודות התשתית המוניציפליות נתונות באחריות המועצה האזורית, הרשות או משרד הבינוי והשיכון.

אם מדובר בבניית בית בשכונה ותיקה בקיבות, יינתן סיוע מסוים בשדרוג התשתיות בשכונה – אם מדובר ביישוב שנחשב באזור עדיפות א', אזור עדיפות ב' או קו עימות.

 

מתי המגרש יהיה פטור ממרכז?

בהחלטת מועצת מקרקעי ישראל, ניתן לראות גם כי מגרשי בנייה למגורים שנמצאים באזורי עדיפות לאומית (כאמור, הנגב והגליל) יהיו פטורים ממכרז – ויוקצו על ידי הרשות, על פי המלצת האגודה ועל בסיס אישור ועדת הקבלה של הקיבוץ.

 

מתי על המגרש תחול חובת מכרז?

בקיבוצים שאינם נמצאים בנגב או בגליל, מגרשי הבנייה יהיו מחויבים להיות משווקים על ידי הרשות במכרז פומבי. הזכייה במכרז תלויה באישור ועדת הקבלה של הקיבוץ.

להקל על המעבר שלכם לקיבוץ – ייעוץ עם עורך דין מומחה בתחום
הסקירה הקצרה שהובאה לעיל נוגעת לחוק בנושא הרחבות קיבוצים, אך כמובן שזוהי אינה סקירה ממצה ומעמיקה. על מנת לקבל מענה על כל השאלות, וכדי לדעת מה הם התנאים וההגבלות הרלוונטיים לקיבוץ או המושב אליו אתם מעוניינים לעבור – רצוי ומומלץ להתייעץ על כך עם עורך דין שמתמחה בענייני מקרקעין. תוכלו לפנות אלינו לפרטים נוספים, ונשמח לענות על כל שאלותיכם.

עורך הדין ילווה אתכם בכל הדרך, משלב ועדת הקבלה (שיכולה להיות חוויה לא סימפטית במיוחד אם לא מגיעים אליה לאחר הכנה ממוקדת), ועד בניית הבית עצמו והמעבר המיוחל לקיבוץ חלומותיכם.

 

חוקים

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
חקירת ה-MDF
עורך דין צבאי
איך מתנהלים בחקירת מצ"ח?

חקירות צבאיות ממלאות תפקיד מכריע בשמירה על משמעת uבאכיפת חוקים. חקירות אלו נערכות כדי לחשוף את האמת סביב התנהגות בלתי הולמת לכאורה או פעילויות פליליות שבוצעו על ידי אנשי צבא.

עורך דין מקרקעין
עורך דין מקרקעין
האם חייב עורך דין מקרקעין לעסקת נדלן

עורך דין לענייני נדל"ן או מקרקעין הוא עורך דין שעבר התמחות בתחום זה במסגרת עבודה במשרד עורכי דין לענייני נדל"ן ובהגשת תביעות ובכתיבת חוזים בתחום הנדל"ן. ישנם מקרים רבים ושונים

עורך דין מקרקעין
עורך דין מקרקעין
פטורים ממס שבח: הבנת הזכאות וההטבות

הקלישאה אומרת שאנחנו הישראלים לא אוהבים לצאת פראיירים, ו"לזרוק כסף לפח" הוא לבטח אחד המקרים הכי בולטים של לצאת פראייר. לפיכך, אם יש ביכולתנו לשמור לעצמנו את פירות עמלנו שעליהם

עורך דין מאור לוי
עריכת דין
כיצד למזער נזקים במקרה של פשיטת רגל

במסגרת הליך פשיטת רגל, ייתכן ויוטלו על החייב סנקציות והגבלות שונות, שנועדו לגרום לו לשלם את חובותיו בהקדם האפשרי. יחד עם זאת, במקרים מסוימים ניתן יהיה למזער נזקים בתהליך פשיטת