זכויות הנחקר במצ"ח

על חיילים בצה"ל חלים חוקי הצבא בנוסף לחוקי המדינה האזרחיים, בעת התמודדות עם המשטרה הצבאית מומלץ לדעת מה הזכויות שמגיעות לכל חייל!

 

בעת הגיוס לצה"ל החיילים מועברים להיות, בנוסף לחוק האזרחי, גם תחת החוק הצבאי. בעבירות קלות החייל יישפט ביחידה מול מפקדו ובמקרים חמורים ההליך יעבור להיות מול המשטרה הצבאית ושיפוט בבית דין צבאי. במקרים בהם העבירה חמורה מומלץ להיוועץ בעורך דין – בגלל שמדובר בהליך צבאי יש להיוועץ בעורך דין צבאי.

 

משטרה צבאית

בצה"ל ישנם גופי אכיפה צבאיים שתפקידם לאכוף את חוקי הצבא. המשטרה הצבאית היא סמכות מקצועית בכל הקשור לאכיפה, סדר ומשמעת בצבא. המשטרה אחראית על מעצר עריקים, בדוקים ביטחוניים, אכיפת תקנות תעבורה ועוד… בתוך חיל המשטרה הצבאית ישנם מספר מערכים ביניהם מערך תעבורה ושיטור, מערך הכליאה, מערך החקירות ויחידות וגדודים נוספים.

 

מצ"ח

מערך זה הוא מערך המשטרה הצבאית החוקרת או בקיצור מצ"ח. תפקידו העיקרי של מצ"ח לחקור עבירות פליליות ומעבר על חוקים נוספים במסגרת השירות הצבאי של חייל. ישנם 10 בסיסי מצ"ח ברחבי הארץ בהם ממוקדים הגופים במערך. גם בתוך מצ"ח ישנה חלוקה ליחידות אשר ביניהן היחידה לחקירות מיוחדות, יחידה לחקירות הונאה וטיפול בתאונות דרכים במהלך שירות צבאי או רכב צבאי.

 

הליך חקירה

לאחר ביצוע עבירה על ידי חייל בצה"ל נאסף נגדו מידע מפליל על ביצוע עבירה פלילית או צבאית. בשלב זה מתחילה חקירת החייל ומופעלים אמצעים כגון שוטרים סמויים, בדיקות שתן ובדיקות רפואיות נוספות ואיסוף עדויות. כאשר נאסף מספיק מידע החייל מזומן לחקירת מצ"ח, מעין שיחה עם חוקר בנושא החקירה. לאחר שהחייל נעצר בגין העבירה שהוא חשוד בה הוא מובא למעצר בבית כלא צבאי עד שיגיע לפני שופט בבית דין צבאי. כעת מתחיל הליך משפטי בו מומלץ לשכור שירותיו של עורך דין צבאי מנוסה.

 

זכות השתיקה

זכות זו מוכרת בעיקר מסדרות פשע ומשטרה בטלוויזיה אך היא ברת קיימא גם במציאות הצבאית. לכל חייל הנחקר במצ"ח ישנה הזכות לשמור על שתיקה. מומלץ להשתמש בזכות זו ובעצם לשתוק במהלך חקירה רק לאחר התייעצות עם עורך דין מנוסה שרואה זאת לנכון בתיק.

 

הזכות לייצוג

גם במהלך חקירה צבאית לכל נאשם ישנה הזכות לייצוג, כלומר להשתמש בשירותי עורך דין שייצג אותו בחקירה וגם במשפט. העורך דין לא יכול להיות פיזית בתוך החקירה אך לנחקר זכות להתייעץ עמו כדי להחליט כיצד נכון לפעול ומה להגיד.

בעת ההגעה להליך מול מצ"ח מתעוררות הרבה שאלות וחששות בנושא. לא בטוח שההליך יסתיים במאסר ממושך ולכן חובתו של כל חייל לדעת מה הן זכויותיו, וזכותו העיקרית של כל חייל להשתמש בייצוג של עורך דין על מנת לשמור על זכויות אלה.

 

פטיש

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
לב על צלחת שבורה
עורך דין גירושין
איך פותחים תיק גירושין?

פתיחת תיק גירושין היא הצעד הראשון בדרך לפירוק הזוגיות. במאמר זה נסביר איך פותחים תיק גירושין ברבנות, מה יכול לקבוע בית הדין הרבני ומתי כדאי לתבוע בבית המשפט לענייני משפחה.

פטיש
עורך דין גירושין
מי עוזב את הבית בהליך גירושין?

הליך גירושין, מטבעו, מלווה במערכת יחסים עכורה בין בני הזוג. אחת השאלות שעולות היא מי צריך לעזוב את הבית במקרה כזה. יש לחלק את השאלה לשתי תקופות זמן, בהכנות לקראת

חוֹק
עורך דין לשון הרע
מתי אדע לפנות לעו"ד לשון הרע?

בעידן המודרני שבו אנו חיים, אופן העברת המידע הפך להיות הרבה יותר פשוט ונגיש, ועם כל היתרונות הכרוכים בכך אסור לשכוח גם את הסיכונים והחסרונות. שימוש בלשון הרע יכול להתבצע