מהי חוות דעת נזיקין ומתי צריך אותה?

במרכזה של תביעת נזיקין עומד הצורך להוכיח לבית המשפט כי נגרם נזק וכי הצד הנתבע אחראי לו. חוות דעת היא כלי הכרחי בהוכחת הנזק או בשלילתו על ידי הצד הנתבע. מאמר זה יתייחס לחשיבות חוות דעת 

 

מהי תביעת נזיקין

תביעת נזיקין היא אירוע משפטי אזרחי במסגרתו מוגשת תביעה לקבלת פיצוי כספי עקב נזק שנגרם לגופו, לנפשו או רכושו של צד מסוים. החוק המאגד את העיסוק בתחום משפטי זה הוא פקודת הנזיקין. במשפט יעסקו בשאלה אם הנתבע אחראי לנזק שנגרם ואם התשובה היא חיובית, מהם הפיצויים המגיעים לצד הנפגע. עורכי דין המתמחים בנזיקין מייצגים את הצד התובע ואת הצד הנתבע. מידע רב בנושא ניתן למצוא באתר  https://www.forum-md.co.il של פורום רופאים.

 

הצד התובע

מגיש תביעת הנזיקין הוא הצד הנפגע שיבקש מבית משפט לקבוע לו פיצויים מאדם או גוף מסוימים שאחראי ישירות לגרימת הנזק הנטען בתביעה. אחת הדרכים המרכזיות והמוכחות להוכיח פגיעה היא באמצעות חוות דעת רפואית שתפרט את הפגיעה עצמה והשפעותיה על תפקוד התובע. מומחה המגיש את חוות הדעת יכתוב מסמך רפואי המפרט את הנזק שנגרם והשפעותיו על איכות חיי התובע.

הנזק יכול להיגרם כתוצאה מתאונת עבודה, רשלנות רפואית ומקרים דומים. כמו כן, כאשר מבוטח של הביטוח הלאומי מגיש תביעה לצורך קבלת קצבה. מומלץ לו להצטייד בחוות דעת שתהווה משקל נגד לעמדת הוועדה הרפואית של המוסד.

 

הצד הנתבע

גוף או אדם שנתבעים בתביעת נזיקים ינסו לטעון כי הם אינם הצד האחראי לפגיעה ואם לא יצליחו בכך ינסו למזער את הטענות לגבי הנזק שנגרם לגופו או נפשו של התובע. גם הצד הנתבע יכול להיעזר בחוות דעת שתכלול פרשנות רפואית משלו, לצורך צמצום גובה הפיצויים או בכדי להוכיח כי לא נגרם נזק או שהצד התובע לא הוכיח את קיומו.

 

מתי צריך חוות דעת?

חוות דעת נזיקין היא הכרחית בעת הגשת תביעה. על פי סעיף 127 של תקנות סדר הדין האזרחי, נטען כי "רצה בעל דין להוכיח עניין שברפואה לביסוס טענה מטענותיו, יצרף לכתב טענותיו תעודת רופא או חוות דעת של מומחה, לפי העניין, שנערכה לפי סעיף 24 לפקודת הראיות [נוסח חדש], תשל"א-1971 (להלן – חוות דעת)".

עוד נכתב כי "רשאי בית המשפט או הרשם לפטור בעל דין מצירוף חוות דעת מטעמים מיוחדים שיירשמו". כלומר, במקרים מסוימים בית המשפט ימנה מומחים מטעמו, אם למשל, הצד התובע יצליח להוכיח כי אין ביכולתו לממן את חוות הדעת. החוק הישראלי מחריג הגשת חוות דעת מצד התובעים במקרה של תאונת דרכים. במצב זה בית המשפט ממנה מומחים מטעמו.

 

מי ינסח את חוות דעת נזיקין

לזהות מנסח חוות הדעת יש חשיבות מרכזית הן בניסוח המסמך הרפואי והן בהופעה בבית המשפט, שם יידרש לנמק באופן מקצועי ורהוט את טענות הצד אותו הוא מייצג. עורכי דין נזיקין ומשרדים המתמחים הניסוח חוות דעת יש גישה למומחים בעלי ניסיון ומוניטין ראויים.

חוות דעת רפואית

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
מדד פיננסי נכון
כללי
איך השקעה פיננסית תביא לרווחים בעסק

יצירת רווחיות בעסק תלויה בהרבה מאד משתנים. לפיכך, לפני שמתחילים לתפעל את העסק, או בסמוך לתחילת הפעילות, יש ליצור תוכנית עסקית איכותית. תוכנית עסקית נועדה להשיג שתי מטרות עיקריות: האחת