מה זה אלימות כלכלית

אלימות היא כל צורה של הפעלת כוח על אדם אחר, בין אם באמצעות איומים, קללות או אמצעים פיזיים. צד נוסף של הפעלת אלימות, אשר הינו נפוץ ביותר במשפחות, הוא אלימות כלכלית. אלימות כלכלית היא למעשה שליטה מלאה של אדם אחר בהתנהלות הפיננסית של זולתו. שליטה זו עלולה לגרום למצוקה נפשית אדירה, מאחר והיא למעשה מונעת לחלוטין את החופש של האדם הנפגע.

 

אלימות כלכלית כאמצעי שליטה בין בני זוג

פעמים רבות, אלימות כלכלית מתקיימת בין בני זוג. באופן טבעי, רוב הזוגות בישראל עושים שימוש בחשבונות בנק משותפים, וחולקים יחדיו את ההוצאות והרווחים ממקום העבודה. אלימות כלכלית בין בני זוג, מופעלת פעמים רבות כאשר אחד מבני הזוג מנסה לקבל שליטה מלאה על דפוס ההוצאות של בן הזוג השני. שליטה זו יכולה להגיע למצבי קיצון, בהם בן הזוג האלים מונע מבת זוגו לעשות שימוש בכרטיס אשראי, ובכך למעשה כובל אותה אליו לחלוטין. מדובר באלימות בתוך המשפחה לכל דבר ועניין, מאחר ומדובר באמצעי לשליטה ויצירת תלות מוחלטת. במקרים מסוימים אפילו הוצאות אשר קשורות לצרכים רפואיים נמנעות, ובמקרים אלו בתי הדין עשויים לטפל בחומרה רבה יחסית. עורך דין אלון ארז הוא אחד מעורכי הדין המומלצים ביותר בישראל לענייני עבירות של אלימות כלכלית.

 

חובת דיווח על כל הוצאה כספית

פעמים רבות, האלימות הכלכלית לא נוצרת בין לילה. מדובר בתהליך ארוך, בו שני בני הזוג מתדרדרים לתהליך אשר אין להם שליטה ממשית עליו ועל תוצאותיו. ההתחלה היא פעמים רבות בצורך לפקח על ההוצאה הכספית, ככלי ליציבות פיננסית. הפיקוח על ההוצאות נעשה בהתחלה באופן מחושב, ואט אט בן הזוג אשר עורך אותו, מתחיל לרדת לחייה של בת זוגו, ולבקר בקול רם הוצאות אשר הוא תופס כלא נחוצות. חשוב מאוד להבין, שחובת דיווח על כל הוצאה כספית יכולה בהחלט להיחשב כעבירת אלימות כלכלית לכל דבר ועניין. קשה מאוד לשים את האצבע על הנקודה המדויקת בה הפיקוח הכלכלי הופך לעניין פלילי, אך אין ספק שהחירות לעשות שימוש בכסף היא חירות בסיסית, אשר כל אדם זכאי לה באופן טבעי.

 

הפעלת לחץ פסול על עובדים

אלימות כלכלית יכולה להתקיים לא בין בני זוג. מעסיקים רבים, ומתחרים עסקיים, יכולים לעשות שימוש באלימות כלכלית כדי להפעיל לחץ פסול על עובדים. מעסיקים אשר נוטים לאלימות מסוג זה, ינסו באופן קבוע להשיג מידע על עובדים אשר נמצאים במצוקה כלכלית. את העובדים הללו, יש להם יכולת ללחוץ, ולהפעיל עליהם מניפולציות כדי להשיג מהם טובות הנאה שונות, או לאלץ אותם לעבוד ללא תשלום. חרב הפיטורין המטלטלת מעל ראשו של כל עובד, יכולה בהחלט לגרום לו לקבל על עצמו חובות אשר אינן מתפקידו, כדי לשמור על פרנסת המשפחה.

אלימות כלכלית

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם