מתי אפשר לקבל פטור מצה"ל

אמנם יש חוק גיוס חובה, אך לא מעט צעירים רוצים לדעת מתי אפשר לקבל פטור מצה"ל. ישנם מספר קריטריונים, המזכים את העומדים בהם בפטור המיוחל. מה הם הקריטריונים? איך אדע אם אני יכול להשיג פטור מצה"ל? כל הפרטים במאמר שלפניכם

 

כמה מילים על גיוס חובה

לפי החוק, ישנה חובה, על כל תושב ותושבת המדינה שמגיע לגיל 18, וכשיר נפשית וגופנית, להתגייס לצבא. הכשירות לשרת נקבעת בהליך המיון שנפתח בצו ראשון, שם מבוצעות גם בדיקות רפואיות. ועדיין, ישנם כאלה שאפילו לצו ראשון לא מגיעים, ומקבלים את הפטור כבר לפני כן.

 

אילו סוגי פטור קיימים?

  • פטור על רקע רפואי – הפטור הנפוץ ביותר כנראה. אם ועדה רפואית של צה"ל קובעת שהפרופיל שלכם הוא 21, כלומר, הרמה הנמוכה ביותר האפשרית לפרופיל צבאי, אתם תיחשבו כמועמד לשירות ביטחון (מלש"ב) שאינו כשיר לשירות בצבא. אם בכל זאת אתם רוצים לשרת, תצטרכו להגיש ערעור ולבדוק שמצבכם הבריאותי משתפר, או להגיש בקשת התנדבות.
  • פטור על רקע נפשי – אחת הבדיקות שמבוצעות בצו הראשון היא לגבי מצבכם הנפשי. במקרים מסוימים, תופנו לראיון אצל הקב"ן, קצין בריאות הנפש, והוא יחליט האם יש לכם פרופיל 21 על רקע נפשי, המזכה גם הוא בפטור. זה יכול להיות בשל חרדה, דיכאון, התמכרויות למיניהן, או גל מחלה נפשית אחרת.
  • פטור על רקע פלילי – במקרים מסוימים, לנערים שיש להם עבר פלילי מאוד משמעותי, יינתן פטור בשל עבר זה.
  • פטור מטעמי מצפון – אם אתם מצהירים שאתם בעלי השקפת עולם פציפיסטית, שנוגדת עקרונית כל שימוש באלימות, תוכלו לקבל פטור מטעמי מצפון. צריך לומר שמדובר בפטור מאוד נדיר, ולא כל אחד זוכה לקבל אותו.
  • פטור על רקע נישואין או הריון – אם התחתנת או ילדת לפני הגיוס, את פטורה משירות צבאי. כמובן שיש צורך להציג אישורים מתאימים. אם זה הריון, אז האישורים המתאימים להריון, ואם זה נישואין, הצגת תעודת נישואין מהרבנות.
  • פטור על רקע דתי – מגיל 26, זכאים בני הישיבות לקבל פטור משירות צבאי, בשל לימוד תורה, ונחשבים "תורתו אומנותו". עד גיל זה, מחויב בן הישיבה, מגיל 18, להתחייב ללמוד תורה לפחות 45 שעות, ולא לעסוק בשום דבר אחר במקביל. בנוסף, לבנות דתיות שמצהירות על קיום אורח חיים דתי, שאינו יכול להתקיים בצבא, יש זכות לפטור. אם הנערה מעל גיל 16 וחצי ועד 90 יום לפני הגיוס היא תגיש הצהרה לצה"ל שחתומה על ידי שופט או דיין.
  • אוכלוסיות פטורות מגיוס – ישנן אוכלוסיות, כמו המגזר הערבי, או נשים במגזר הדרוזי, שפטורים גם הם מגיוס. כמובן שכל אחד מהם יכול להתנדב.
  • עולים חדשים – גברים בין הגילאים 22-27, ונשים בין גילאים 21-27, שעלו לארץ, פטורים משירות חובה. וכן אם עליתם, בכל גיל, עם ילד.

 

לסיכום, איך אפשר לקבל את הפטור? כל מה שאתם צריכים זה למצוא פרמטר שיכול להיות רלוונטי אליכם. אם זה רפואי, אם זה דתי, ואם זה בגלל מצפון, למצוא את האישורים המתאימים, ולהגיש .מומלץ מאוד לבצע זאת בעזרת עורך דין שבקיא בתחום. לפרטים: https://idf-law.co.il/

חוק גיוס חובה

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
חללי עבודה ראשית
עורך דין דיני עבודה
איך להתאים חללי עבודה לתו הסגול של הממשלה

רוצים לחזור לשגרה ולא בטוחים מה הדרך הבטוחה לעשות זאת? התו הסגול שנקבע על ידי משרדי הבריאות והאוצר מאפשר לעסקים שונים לחזור לפעילות בהתאם למגבלות שונות. זאת על מנת לצמצם

מה תפקידו של
עריכת דין
מה תפקידו של עו"ד דיני חינוך?

דיני חינוך הוא תחום משפט מורכב ומתמחה העוסק במדיניות ובתקנות המסדירות את מערכת החינוך. בישראל אחראי משרד החינוך על הסדרת מערכת החינוך במדינה. עם זאת, עדיין יכולים להתעורר מחלוקות וסוגיות

עורך דין פשיטת רגל
מחיקת חובות

כל אדם זכאי לקבל הליך של מחיקת חובות אל מול הגופים השונים. כיצד זה מתבצע? כל הפרטים במאמר הבא. מחיקת חובות – כיצד זה מתבצע? אזרחים רבים מוצאים עצמם במציאות