מתי עובד שפוטר מעבודתו זכאי לפיצויי פיטורים

פיצויים הם סכום כספי אשר עובדים זכאים לקבל לאחר תקופה מסוימת במקום העבודה, ובמקרה שהם פוטרו ממקום עבודה זה. במקרים מסוימים, עובדים זכאים לקבלת פיצויים גם במקרה שהתפטרו בעצמם ממקום העבודה. עם זאת, לא בכל המקרים שעובדים מפוטרים מעבודתם הם זכאים לפיצויי פיטורים. 

 

מה הם פיצויי פיטורים?

פיצויי פיטורים הם תשלום כספי שהמעסיקים מחויבים לשלם לעובדים כאשר הם מפוטרים תחת נסיבות מסוימות. כאמור, ישנם גם מקרים בהם העובדים שהתפטרו בעצמם זכאים לפיצויים. אצל חלק ניכר מהעובדים בארץ, חלק מפיצויי הפיטורים מופרשים במסגרת הביטוח הפנסיוני על בסיס חודשי.

כמו כן, סכום הפיצויים אותו יקבלו עובדים הזכאים לכך הוא שכר של חודש אחד על כל החודשים בהם עבדו במקום העבודה הנתון, השכר עליו יחושב הסכום הוא השכר האחרון שעובדים קיבלו.

לדוגמה עובד שעבד עשרים חודשים והשכר שלו היה חמשת אלפים שקלים בחודש, במידה והוא זכאי לפיצויים, הסכום שיקבל יהיה עשרים כפול חמשת אלפים – מאה אלף שקלים. כמו כן, כאשר אופי השכר אינו קבוע, השכר עליו יחושב סכום הפיצויים יהיה השכר הממוצע לאורך תקופת העבודה ולאו דווקא השכר האחרון.

 

באילו מקרים עובדים שפוטרו מעבודתם זכאים לפיצויי פיטורים?

כאמור, לא בכל המקרים עובדים שפוטרו זכאים לפיצויי פיטורים, ישנם נסיבות ספציפיות שבהינתן והן מתקיימות הדבר אפשרי:

  • עובדים שפוטרו מכל סיבה לאחר שנת עבודה באותו מקום העבודה –  כמו כן, במידה ועובדים הועסקו דרך חברת קבלן בשלושת החודשים הראשונים ולאחר מכן השלימו שנת עבודה, תקופת עבודתם במקום העבודה תיחשב לשנה והם יהיו זכאים לפיצויי עובדים.
  • עובדים שפוטרו מכל סיבה לאחר קרוב לשנת עבודה באותו מקום העבודה – כדי למנוע מצב בו מעסיקים ירצו לפטר את עובדיהם לקראת שנה כדי להימנע מתשלום פיצויי פיטורים, הוחלט כי גם פיטורים בסמוך לשנת עבודה יזכו את העובדים המפוטרים בפיצויי פיטורים. במקרה בו המעסיק יצליח להוכיח שהעובדים פוטרו מסיבות שאינן ניסיון להימנע מתשלום פיצויים – העובדים המפוטרים לא יקבלו פיצויים.

 

מקרים נדירים בהם עובדים מתפטרים זכאים לפיצויי פיטורים

הגעה לגיל פרישה, מצב בריאותי ייחודי, אחרי קבלת ילד לאימוץ, אחרי קבלת ילד מאם פונדקאית, הרעה בתנאי העבודה, מעבר למקום מגורים מרוחק, מעבר של מקום העבודה למקום מרוחק, שהייה במקלט לנשים נפגעות אלימות, גיוס לכוחות הבטחון, חילופי מעסיקים במקום העבודה. כל אלו, תחת נסיבות מסוימות, יכולים להוות עילה לקבלת פיצויי פיטורים במקרה של עובדים מתפטרים.

 

מקרים חריגים בהם נשללת הזכות לקבלת פיצויי פיטורים

רק במקרים חריגים מאוד ניתן לשלול את הזכות לקבלת פיצויים. כאשר בית הדין קובע שהפיטורים היו תחת נסיבות שמצדיקות פיטורים ללא תשלום פיצויים – העובדים המפוטרים לא יזכו לפיצויים. בנוסף, כאשר הפיטורים היו כתוצאה של עבירת משמעת חמורה גם אז תישלל הזכות לפיצויים.

פיצויים

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
חברות ביטוח
עורך דין ביטוחים
מה חברות הביטוח לא רוצות שתדעו?

בין אם מדובר על תאונת דרכים ובין אם מדובר על החמרה במצב בריאותי – אנחנו עשויים למצוא את עצמנו פונים אל חברות הביטוח הפרטיות במצבים שונים בחיים. לא לחינם אנחנו