סיבוך ידוע אל מול רשלנות רפואית

במקרים רבים של הליכים רפואיים נדרש המטופל לחתום על טופס הסכמה, בו נכלל מונח בשם סיבוך ידוע. מונח זה מתייחס לנזקים שנגרמים בעת ביצוע הטיפול, בצורה נרחבת יחסית, ושיש פעמים שאי אפשר למנוע אותם. נזקים אלה נגרמים בדרך כלל לאיברים סמוכים במקרה של ניתוח. נסביר על המונח ועל רשלנות רפואית בהקשר שלו. 

 

רשלנות רפואית בישראל – הגדרה בחוק

רשלנות רפואית בישראל היא תת רשלנות המיוחסת אל אנשי מקצוע באופן כללי. כל איש מקצוע בישראל חייב לעמוד בכללים המקצועיים של עיסוקו, ולהיות בעל ידע כזה, שמאפשר לו לבצע את עבודתו בצורה הטובה ביותר. כמו כן, עליו להקדיש תשומת לב לכך שהעבודה שהוא מבצע היא המקצועית ביותר.

במקרה שאיש המקצוע לא עמד בסטנדרטים מקצועיים ולא ביצע את עבודתו כראוי, וכתוצאה מכך נגרמו נזקים ללקוח שלו – הוא יכול להיות מואשם ברשלנות שגרמה לנזק. אותו הדין תקף גם לגבי אנשי צוות רפואי. איש צוות רפואי שלא עמד בכללי המקצוע המחמירים שלו, יכול להיות חשוף לתביעת רשלנות רפואית. הגשת תביעה בגין רשלנות רפואית תיעשה בדרך כלל על ידי עורך דין רשלנות רפואית.

 

סיבוך ידוע של טיפול, מחלה או הליך כירורגי

סיבוך ידוע של טיפול מסוים, הוא מצב שלמטופל נגרם נזק מביצוע של טיפול כמו הליך כירורגי, מתן תרופה או אפילו ביצוע בדיקה מסוג זה או אחר. סיבוך ידוע הוא נזק שכזה שגם נגרם בצורה שכיחה בעת מתן הטיפול, ואי אפשר היה למנוע אותו בקלות, ולעיתים בכלל לא.

במקרים אלה, הנזק שנגרם למטופל לא יוגדר כתוצאה של רשלנות רפואית. כמובן שבמקרים שהנזק נגרם למטופל כתוצאה מבעיה בטיפול שניתן לו, או מעיכוב בטיפול או באבחון של המצב הרפואי שלו – הוא יוכל להגיש בגין נזקים אלה תביעת נזיקין על רשלנות רפואית.

 

מקרים של רשלנות במצבים שישי בהם גם סיבוך ידוע

בחלק מהמקרים בהם נגרם נזק ראשוני, שמוגדר סיבוך ידוע, יהיה ניתן לתבוע בגין רשלנות רפואית. מדובר במקרים שבהם הרופא גרם לנזק הרפואי מסוג סיבוך ידוע, ולאחר מכן כשל באבחון של הנזק שנגרם על ידו. במקרים אלה, נוסף על הנזק מסוג סיבוך ידוע נוספו נזקים נוספים מכיוון שהטיפול בסיבוך הידוע התעכב מעבר לסביר. הנזקים שנגרמו בגלל העיכוב באבחון של הנזק הידוע, הם אלה שניתן לתבוע בגינם תביעת נזיקין בגין רשלנות רפואית.

 

רשלנות רפואית וסיבוך ידוע  – סיכום

בישראל רשלנות רפואית, היא אחד מסוגי הרשלנות המיוחסים אל איש מקצוע. במקרים בהם יש נזק ידוע ומוכר של הליך רפואי מסוים, הנזקים השכיחים בו נקראים בשם סיבוכים ידועים. הגדת נזק בתור סיבוך ידוע, אומרת בעצם שלא ניתן לתבוע בגינו תביעת נזיקין במקרה של פגיעה במטופל.

רשלנות רפואית

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
מאזניים
עורך דין מקרקעין
מה החוק לגבי הרחבות קיבוצים?

אנשים רבים חולמים לעזוב את החיים הלחוצים והמנוכרים ביישובי המרכז הצפופים, ולעבור לבית צמוד קרקע גדול בקיבוץ או במושב שיתופי. לטובת אלו מכם שעונים להגדרה זו, להלן סקירה קצרה לגבי

אנשי משפט
עורך דין תעבורה
מהם העונשים על נהיגה ללא רישיון

בית המשפט רואה בחומרה רבה נהגים הנוהגים ללא רישיון בתוקף או בזמן שלילה, בשל הסכנה הרבה שבכך. לכן פרט לשלילת רישיון, בית המשפט יכול לקבוע עונשים נוספים – החל מקנס

עורך דין מקרקעין
עורך דין מקרקעין
פטורים ממס שבח: הבנת הזכאות וההטבות

הקלישאה אומרת שאנחנו הישראלים לא אוהבים לצאת פראיירים, ו"לזרוק כסף לפח" הוא לבטח אחד המקרים הכי בולטים של לצאת פראייר. לפיכך, אם יש ביכולתנו לשמור לעצמנו את פירות עמלנו שעליהם