איך נקבעים סידורי משמורת על הילדים?

גירושין ופירוק של בית ומשפחה הם אף פעם לא עניין נעים, גם אם הפרידה מוסכמת על שני הצדדים ומתנהלת באופן מכבד. על אחת כמה וכמה כאשר אין הסכמה בין הצדדים על סוגיות מהותיות בפרידה, והמהותית שבהן – סידורי המשמורת על הילדים המשותפים. על כך במאמר הבא.  

כאשר זוג נפרד, עולות שאלות חשובות ומהותיות על השינויים שיקרו בחיים של בני הזוג ושל ילדיהם. בהנחה הסבירה ששני ההורים רוצים להמשיך ולהיות חלק בחיי ילדיהם, עלולים להיות ויכוחים מרים וכאובים על סוגית המשמורת. מה חשוב לדעת על קביעת סידורי משמורת? אם כבר קיבלתם מענה של עורך דין גירושין אתם יודעים את התשובה. אם לא, כדאי לכם להמשיך לקרוא.

 

האם בני הזוג רשאים להסכים ביניהם?

כן, כמובן. אם בני הזוג מגדירים בעצמם, מתוך הסכמה, את סידורי המשמורת, על ידי הסכם גירושין תקף, אין כל בעיה, וזכותם להגדיר את המשמורת בהתאם לרצונם.

 

מהם סוגי המשמורת?

קיימים שני סוגים עיקריים של משמורת על ילדים: משמורת משותפת ומשמורת מלאה. במצב של משמורת משותפת, ההורים חולקים ביניהם באופן שווה את זמן הגידול בילד. מצב של משמורת משותפת דורש תקשורת בריאה בין ההורים וכן מגורים בקרבת מקום – על מנת לא ליצור לילדים שני מרכזי חיים מרוחקים.

לכן, פעמים רבות משמורת משותפת תהיה תולדה של הסכם גירושין ולא תונחת על ההורים. לעומת זאת, מצב של משמורת מלאה הוא מצב שבו לילדים הורה שמגדל איתם ואיתו הם מבלים את מרבית הזמן, וההורה השני מתראה איתם במסגרת הסדרי ראייה הנקבעים מראש.

 

כיצד נקבעת משמורת כאשר אין הסכמה בין בני הזוג?

הגוף הקובע את המשמורת כאשר אין הסכמה בין בני הזוג הוא בית הדין הדתי הרלוונטי או בית המשפט לענייני משפחה בו מתנהל תיק הגירושין של הזוג. במידה ומדובר בילדים צעירים, בני פחות משש, הרי שתקפה חזקת הגיל הרך, לפיה בהיעדר הסכמה יושארו הילדים בחזקת האם. למרות קיומה של חזקת הגיל הרך, ניתן לקבוע כי האם לא תהיה בעלת המשמורת העיקרית גם לילדים מתחת לגיל שש, אם הוכח כי אינה כשירה לתפקד כאם.

 

ואם גיל הילדים הוא למעלה משש?

במידה והילדים עברו את גיל שש, הרי שחזקת הגיל הרך כבר אינה תקפה והעיקרון המנחה בקביעת המשמורת הוא עקרון טובת הילד. על בית המשפט להכריע מי יהיה הורה שביכולתו לתת לילדים את הטיפול המיטבי, ועל כן בית המשפט צריך להתחשב בזמינותו של ההורה לטיפול בילדיו, במסוגלות ההורית שהוא מפגין, בחוות דעת מטעם של אנשי מקצוע וכמובן – בצרכים של הילדים עצמם.

 

האם המשמורת שנקבעה עשויה להשתנות?

כן. כפי שכולנו יודעים, החיים אינם צפויים ונסיבות שהובילו לקביעת המשמורת בעת הגירושין עשויות להשתנות, ובהתאם לכך גם היקף וחלוקת המשמורת.

עורך דין גירושין

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
טופס וטבעות
עורך דין גירושין
מהו גישור לפני גירושין והאם חובה לעבור אותו

זוג שמעוניין להתגרש, מכל סיבה שהיא, עובר תהליך ברור ודי קבוע בדרך לגירושין. אחד מהשלבים שהזוגות עוברים הוא שלב של גישור לפני גירושין. מדובר על סוג של ניסיון אחרון לפני

מקרים בהם תצטרכו עורך דין אם נפגעתם בגופכם
עריכת דין
5 מקרים בהם תצטרכו עורך דין אם נפגעתם בגופכם

פציעות הן מציאות מצערת שעלולה לשבש את חיינו פיזית, רגשית וכלכלית. לאחר פציעות בנסיבות מסוימות, פנייה לייצוג משפטי היא חיונית על מנת להבטיח צדק ופיצוי הוגן. מאמר זה יחקור חמישה