פטורים ממס שבח: הבנת הזכאות וההטבות

הקלישאה אומרת שאנחנו הישראלים לא אוהבים לצאת פראיירים, ו"לזרוק כסף לפח" הוא לבטח אחד המקרים הכי בולטים של לצאת פראייר. לפיכך, אם יש ביכולתנו לשמור לעצמנו את פירות עמלנו שעליהם יגענו כל כך – ודאי נעדיף להגן על רכושנו ולא נרצה לשלם שלא לצורך, ובמיוחד אם הדבר אינו הכרחי. אז אם אפשר לקבל פטור ממס שבח – הרי זה מבורך. בואו נבין את הזכאות וההטבות שלצידה

 

מס שבח – רקע

החוק מחייב את מי שמוכרים מקרקעין בתשלום מס למדינה כנגד השווי שהוא מכניס למוכר. כשמדובר בנדל"ן, תחום שבו היקפי העסקאות גבוהים במיוחד, שוויו של מרכיב מס השבח בעסקה לבדו עלול להגיע עד מאות אלפי שקלים, ולשנות, לפעמים בצורה מהותית, את חלקו של הצד המוכר בעסקה, בדרך של שחיקת הרווח מהעסקה. למרות זאת יש מקום לחיסכון משמעותי עד כדי פטור ממס שבח – חלקי או אפילו מלא.

 

כיצד להשיג פטור ממס?

עסקאות רבות בתחום המקרקעין יכולות להיות פטורות כליל ממס שבח. לכן בהחלט ייתכן שבעזרת תכנון נכון ופעולה זהירה וחכמה, גם אתם תהיו זכאים לפטור מתשלום המס. אילו עסקאות מקרקעין פטורות מתשלום מס השבח? מהי הדרך המיטבית לתכנון העסקה כדי ליהנות מזכאות לפטור? ראשית נבין כיצד מחושב גובה המס, על מה הוא חל ומה ניתן לעשות. נא להכיר: מס שבח. בתרגום חופשי של לשון החוק המשפטית היבשה לעברית מדוברת – אם רכשת מקרקעין ומכרת בסכום שיש בו רווח, המדינה ממסה את ההפרש, כלומר ההשבחה.

 

כיצד להפחית את גובה המס?

החוק מתייחס לכמה הוצאות ככאלה המוכרות לצורך חישוב השבח מהמכירה. לשם כך עלינו להחסיר את מחיר הרכישה מהמחיר שבו נמכור, ומהתוצאה המתקבלת יש להוסיף (או להחסיר, לפי הדרוש) את כלל ההוצאות הקשורות שנכללות ברשימת ההוצאות המוכרות. כך יתקבל הרווח הנקי מהעסקה, כלומר זהו השבח החייב במס שכיום עומד על סך 25%. לדוגמא: אם מכרנו נכס ברווח של חצי מיליון שקלים לעומת המחיר שבו קנינו אותו, והוצאנו מאה אלף שקלים הוצאות מוכרות, הרי שהשבח יעמוד על סך של 400,000 ₪, ושווי המס שנידרש לשלם יעמוד על סך של 100,000 ₪.

 

מה עוד חשוב לדעת?

בעבר המס חושב בדרכים שונות וגובהו לא היה זהה לנהוג היום, כך שכדאי להתייעץ עם עו"ד מתמחה, במיוחד כשמדובר בנכס לא חדש. ישנם גם מקרים שבהם הפטור הוא מלא, כמו למשל בעת מכירת דירת מגורים מזכה. גם משפרי דיור יכולים להיכלל תחת ההגדרות המזכות בפטור. דירות שנקנו בירושה, איחוד דירות ומכירה על ידי מוסד ציבורי – יכולים להקנות גם הם פטור ממס שבח.

 

סיכום

כאמור, החוק מחייב את הצד המוכר בעסקת מקרקעין בתשלום מס שבח למדינה. שבח נקרא חלק הרווח הנקי בעסקה – דהיינו ההפרש שמתקבל בין מחיר הנכס בעת מכירתו לבין מחירו בעת שנרכש, מינוס ההוצאות המוכרות. כיום עומד שיעור המס על 25%. כדאי להכיר את האותיות הקטנות של החוק, או להתייעץ עם עו"ד בקיא, כיוון שהחיסכון הנובע מפטור ממס שבח יכול להתבטא בסכומים אדירים.

מס שבח

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
האם ניתן להשהות עיקול חשבון בנק
עורך דין בנקים
האם ניתן להשהות עיקול חשבון בנק

עיקול חשבון הוא אחת הפעולות המשפטיות הקשות ביותר שאפשר להפעיל כלפי אזרח. מלבד עונשים חמורים, מדובר על סנקציה חריפה ביותר לאור העובדה שהיא לא מאפשרת לכם לנהל פעילות פיננסית משמעותית.