פיצויים בגין הפרת זכות יוצרים

המטרה המרכזית העומדת בפני חוק לזכויות יוצרים היא החשיבות בשימור הבעלות הבלעדית והרוחנית שיש לאדם על היצירות שלו.

היצירות יכולות להיות פריטים אומנותיים, מוזיקליים, ספרותיים, קולנועיים, פריטי צילום, וכן גם רעיונות מקוריים.

בעל היצירה מחזיק בזכות היוצרים שלו גם 70 שנה לאחר מותו.

כאשר אדם מבטל ומפר את זכות היוצרים של האחר, ייתכן וסביר להניח כי הוא יידרש לשלם פיצויים בגין הפרה על זכות זו.

 

הזכות הכלכלית של יוצרים

כל אדם המחזיק ביצירה מקורית כלשהי, מחזיק גם כן בזכות לקבל תגמולים על כל שימוש של אחרים ביצירה שלו. התמלוגים נותנים ליוצרים תמריצים להפיק דברים חדשניים, כך שמצד אחד הם מעשירים את היצירות הקיימות בתחומם, ומצד שני מצליחים לגזור מהם רווחים כלכליים.

 

הזכות המוסרית של יוצרים

מעבר לזכות הכלכלית של היוצרים, קיימת גם זכותו המוסרית של היצירה. זכות זו מקנה ליוצר שתי זכויות מרכזיות. הראשונה היא הזכות ל"אבהות על היצירה", אשר דורשת ששם היוצר תמיד יהיה מקושר ליצירה אותה הוא יצר. הזכות השנייה היא הזכות לשלמות היצירה, שקובעת כי לא יפגעו ביצירה (פיזית או תדמיתית), כמו גם בשמו הטוב של היוצר. הזכות המוסרית אינה מקנה ליוצר רווחים כלכליים, אלא משמרת את הקשר הבלתי מבוטל בין היצירה ליוצר שלה.

 

הפרה של זכויות יוצרים

שמירה על זכויות היוצרים מתקיימת על מנת להגן על היוצרים מפני העתקה, פרסום, או כל שימוש אחר ביצירה ללא היתר או ללא ידיעתם. במידה וזכויות היוצרים אינם מתקיימים כהלכה ומופרים, ראוי ואף מומלץ לפנות למקצוען כמו עורך דין נזיקין לשם תביעה בבית המשפט ולקבלת פיצויים עבור הפרת זכויות היוצרים. הפיצויים האלו יכולים להגיע לסכום של כמאה אלף שקלים.

 

פסיקת פיצויים עבור הפרת זכויות יוצרים

השיקולים המרכזיים שבתי המשפט מתייחסים אליהם בהפרות זכויות יוצרים כוללים את הזמן שנמשכת ההפרה, הרווח הכלכלי שקיבל האדם שהפר, רמת החומרה של ההפרה, והנזקים המוערכים שנגרמו ליוצר.

בית הדין בוחן כל מקרה של הפרת זכויות יוצרים לגופו. במקרה שהנתבע מוכיח כי הוא לא היה מודע לקיום הפרת זכות היוצרים, הוא יוכרז כ"מפר תמים", מצב שיכול לפטור אותו מתשלום פיצויים ליוצר. בשונה מכך, ישנם מקרים שבית המשפט יכול להחליט להטיל פיצויים גם ללא אישוש הנזק שנגרם ליוצר. זה מתקיים לרוב כשהיוצר מתקשה להוכיח את גובה הנזק שנגרם לו. גם במצב כזה, סכום הפיצויים שבית המשפט יכול לפסוק לא יעבור את הסכום המקובל של מאה אלף שקלים לכל הפרה.

זכות היוצרים נתפסת בתור זכות בסיסית ששייכת ליוצרים. כאשר נעשה שימוש ביצירות שלהם ללא אישורם או הסכמתם, עלולים המפירים להסתכן בתשלום פיצויים גבוהים מאוד. תשלום הפיצויים הכספיים ליוצרים הינו ניסיון לתקן את הפגיעה בתדמית שנגרם ליוצרים וכן לאזן את פער ההכנסה שנוצר מצידם של המפירים.

 

דולרים

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
עורך דין לשון הרע
באילו מקרים ניתן לתבוע תביעת דיבה?

מתלבטים האם להגיש תביעת דיבה? עו"ד שלומי וינברג, מומחה לתביעות לשון הרע והוצאת דיבה מסביר באילו מקרים תוכלו לתבוע. להלן הפרטים  תביעות דיבה – באילו מקרים ניתן לתבוע? זה לא

עד מומחה או מומחה משפטי - מה זה
עורך דין רשלנות רפואית
4 דגשים עיקריים לזיהוי מומחה בכל תחום אפשרי

מומחים קיימים בכל תחום מקצועי בעולם, החל בעבודת כפיים, כמו אינסטלציה, בנייה ונגרות וכלה בתחומים אקדמיים, כמו רפואה, פיזיקה, חינוך ועוד. מומחה עשוי להיות כל אדם שיש לו מספיק ניסיון,

לב
עורך דין גירושין
כיצד בגידה יכולה לגרום לגירושין

כשעמדתם ביחד מתחם לחופה הייתם בטוחים שזה יהיה לעד והיום, אחרי שחלפו כמה שנים טובות, אתם מבינים שאולי זה לא בדיוק המצב? בישראל אחד מכל שלושה זוגות מתגרש, אך שאם