דוח פציעה בצבא: האם ניתן להגיש תביעה ללא דוח פציעה?

במהלך השירות בצבא או בכוחות הביטחון, מקרים של פציעות, תאונות ומחלות הם שכיחים למדי, הן בגלל אופי השירות והן בגלל פרק הזמן הממושך של השירות. במקרים אלו ניתן להגיש תביעת פיצויים כנגד משרד הביטחון, אליה יש לצרף מספר טפסים הכרחיים. וכאן עולה השאלה – האם ניתן להגיש תביעה ללא דוח פציעה?

 

תביעה כנגד הצבא בעקבות פציעה

שירות בצבא או בכוחות הביטחון, מהווה ללא ספק תקופה מאתגרת בחיינו, הן בשל אופי השירות והן בשל פרק הזמן הממושך, כאשר מטבע הדברים, במהלך השירות ייתכנו מקרים של פציעות ותאונות. ככל והפציעה נגרמה במהלך ועקב השירות הצבאי, והותירה נזק בלתי הפיך, הרי שניתן יהיה להגיש תביעה כנגד הצבא ולדרוש פיצויים בהתאם.

תביעה כנגד הצבא מוגשת למעשה כנגד משרד הביטחון, כאשר המטרה העיקרית של התביעה היא לזכות בהכרת התובע כנכה צה"ל וקבלת פיצוי כספי, טיפול ושיקום מטעם משרד הביטחון. אל טופס התביעה יש לצרף מסמכים שונים, וביניהם – דוח פציעה בצבא, תיעוד רפואי רלוונטי, חוות דעת רפואית ועוד.

 

מהו דוח פציעה?

דוח פציעה, המוכר גם בשם טופס 141, הוא טופס שכל חייל שנפצע במהלך שירותו צריך למלא. דוח הפציעה מורכב מכמה חלקים עיקריים, המתייחסים ל – נסיבות החבלה, מקום וזמן החבלה ופרטי עדים לאירוע, כאשר הטופס צריך להיחתם על ידי המפקד או קצין הרפואה, בכדי שייחשב כטופס רשמי.

 

האם ניתן להגיש תביעה ללא דוח פציעה?

כאמור, דוח פציעה הוא חלק מהמסמכים שיש לצרף אל טופס התביעה בעקבות פציעה בצבא, כאשר צירוף כלל המסמכים הרלוונטיים אל טופס התביעה, יביא לכך שהתביעה תנותב אל "המסלול הירוק", בו קצין התגמולים ידלג על תהליך בירור הקשר הסיבתי ויפנה את התיק ישירות אל הוועדה הרפואית.

למרות חשיבותו של דוח הפציעה, יש לדעת כי ניתן להגיש את התביעה כנגד הצבא גם ללא הדוח. אך במקרה כזה, כדאי לקחת בחשבון כי התביעה תתברר במסלול רגיל, כלומר, תועבר לבירור של מומחה רפואי מטעם משרד הביטחון, אשר יפעל לבחינת הקשר הסיבתי בין הנזק לבין השירות. ככל ויקבע כי אכן קיים קשר סיבתי, רק אז החייל יקבל הפניה לוועדה הרפואית.

 

הדרך המומלצת ביותר להגשת תביעה כנגד הצבא

על מנת שהתביעה תטופל במסגרת המסלול הירוק, חשוב להיעזר בשירותיו של עו"ד מומחה בתביעות משרד הביטחון, כאשר במקרים בהם התביעה תנותב אל המסלול הרגיל, כמו במקרים בהם לא צורף דוח תביעה, חשיבות הפנייה אל עו"ד מיומן עולה עוד יותר, במטרה לבסס את עילת התביעה ולהוכיח באופן ברור את הקשר הסיבתי בין הנזק לבין השירות.

 

לסיכום

דוח פציעה הוא אחד הטפסים החשובים שיש לצרף אל טופס התביעה כנגד הצבא, במטרה שהתביעה תטופל במסלול הירוק והחייל יופנה ישירות אל הוועדה הרפואית. יחד עם זאת, יש לדעת כי ניתן להגיש תביעה גם ללא הדוח, כאשר במקרה זה מסלול הטיפול יהיה ארוך יותר.

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
מזנאיים
עורך דין צבאי
זכויות הנחקר במצ"ח

על חיילים בצה"ל חלים חוקי הצבא בנוסף לחוקי המדינה האזרחיים, בעת התמודדות עם המשטרה הצבאית מומלץ לדעת מה הזכויות שמגיעות לכל חייל!   בעת הגיוס לצה"ל החיילים מועברים להיות, בנוסף

בהילה בהסכמה ראשית
עורך דין פלילי
מה היא בעילה אסורה בהסכמה

אריק הוא אדם מבוגר, שפגש בצ'אט אינטרנטי את אנה (שם בדוי) – נערה בת 15 וחצי. הם נפגשו מספר פעמים וקיימו במהלכן יחסי מין בהסכמה. אך כשהוריה של אנה גילו