זכויותיו וחובותיו של העובד העצמאי מול ביטוח לאומי

מגיל 18 ועד גיל הפרישה, חייב כל אדם לשלם דמי ביטוח לאומי.

כסף זה מגיע אל המוסד לביטוח לאומי ואמור לספק לו הגנה במישור הכלכלי בעת הצורך (במקרים של פגיעה מסוג זה או אחר כגון אבטלה שלא מרצון, אסון משפחתי, נכות ומקרים נוספים המקשים על האפשרות להתפרנס).

דמי הביטוח הלאומי אינם קבועים והינם תלויים בסטטוס של האדם המשלם ובגובה ההכנסות שהוא מייצר.

ניתן לומר שלכל סטטוס ולכל רף הכנסה יש סט אופייני הנוגע לזכויות וחובות אל מול הביטוח הלאומי.

בכתבה הבאה נעסוק בזכויותיו וחובותיו של העובד העצמאי.

 

מיהו עצמאי?

ההגדרה של עובד עצמאי במוסד לביטוח לאומי שונה מההגדרה ברשויות רלוונטיות אחרות, כגון מס הכנסה או מע"מ. בשונה מההגדרה הרגילה, לפיה עצמאי הוא אדם עובד שאין מעליו מעסיק, הביטוח הלאומי מחייב את העצמאי לעמוד בכמה סעיפים נוספים על מנת שייחשב ככזה: עיסוק במקצוע לפחות 20 שעות עבודה שבועיות בממוצע, הכנסה חודשית אשר עולה על 50% מהשכר הממוצע או הכנסה חודשית אשר עולה על 15% מהשכר הממוצע בשילוב של 12 שעות עבודה שבועיות לפחות. אדם אשר עובד באופן עצמאי אך אינו עונה על סעיפים אלו ייחשב על ידי המוסד לביטוח לאומי כבעל הכנסה שאינה מעבודה.

הסטטוס עצמאי הוא סטטוס תובעני למדי בהקשר של ביטוח לאומי. הוא מצריך התעסקות בלא מעט בירוקרטיה, מילוי טפסים והבנה בכללים השונים על מנת לנצל את מלוא הזכויות כיאות ולא להפר את חוקי העבודה של ישראל. לכן עבור עצמאים רבים, התייעצות עם עורך דין דיני עבודה יכולה להיות לעזר רב בהקשר זה.

 

אמת וחובה

עובד עצמאי נדרש לגלות לא מעט אחריות על מול הביטוח הלאומי, ומוטלים עליו חובות רבים בהקשר זה. על העצמאי לפתוח תיק בביטוח הלאומי עוד לפני הקמת העסק. בנוסף, עליו להצהיר כל שנה על גובה ההכנסות הצפויות בטופס מיוחד הקרוי טופס 6101.

כמו כן, חייב העצמאי לשלם בעד עצמו את דמי הביטוח הלאומי מדי חודש. התשלום החודשי נקבע לפי גובה ההכנסות. אי תשלום או פיגור בו עלול להביא לשלל תרחישים גרועים כגון קנסות, הקטנת הקצבה העתידית ואף עיקולים באמצעות הוצאה לפועל.

 

זכות ולא חסד

כנגד חובותיו של העובד העצמאי בתחום הביטוח הלאומי עומדת לו זכותו לקבל ביטוח לאומי אל מול סיטואציות שונות. עובד עצמאי זכאי לקבל קצבת ביטוח לאומי בין היתר בעבור שירות מילואים, פגיעה בעבודה, נכות קצבת זקנה, הבטחת הכנסה ועוד. ניתן למצוא את הרשימה המפורטת הרלוונטית באתר הביטוח הלאומי ובאתרים נוספים המתעסקים בזכויות עובדים.

 

שעון ומטבעות

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
עריכת דין
עורך דין מקרקעין
תפקידו של עו"ד מקרקעין

נכס מקרקעין, נכס דלא ניידי (נדל"ן) הם מונחים המתארים יחידת שטח, דירה, בית, נכס מסחרי ואף שטח עם צמחיה, חוץ מאשר אלמנטים ניתנים להזזה, כמו קרוואן למשל. אדם שיש בבעלותו

חדש
עורך דין פשיטת רגל
פשיטת רגל זה לא בדיוק מה שחשבתם

מה עובר לכם בראש כשאתם שומעים את צמד המילים "פשיטת רגל"? סביר להניח שהדבר הראשון שעולה לתודעה, זה תמונה של אנשים מודאגים בעלי מבט רדוף, החוששים שההוצאה לפועל תדפוק על

עורך דין מקרקעין
תמ"א 38 ופינוי בינוי

ביצוע פרויקט של תמ"א 38 ופינוי בינוי חייב להתבצע ע"י חברה אשר מתמחה בתחום, וזאת כדי לגרום לתהליך הזה להסתיים על הצד הטוב ביותר. תמ"א 38 ופינוי בינוי – תוכניות