מי עוזב את הבית בהליך גירושין?

הליך גירושין, מטבעו, מלווה במערכת יחסים עכורה בין בני הזוג. אחת השאלות שעולות היא מי צריך לעזוב את הבית במקרה כזה. יש לחלק את השאלה לשתי תקופות זמן, בהכנות לקראת הגירושין ובגירושין עצמם. בנוסף, יש להבין את הזכויות והחובות שיש לבני הזוג בכל קשור לדירה המשותפת.

 

לפני הגירושין

לפני שההליכים המשפטיים שמלווים את הגירושין הושלמו לאף צד אין חובה לעזוב את הבית. הבית הוא רכוש משותף וממילא לשני בני הזוג יש זכות מלאה להשתמש בו. במהלך התקופה לאף אחד מבני הזוג אין זכות לערוך שינויים בכנס, אין אפשרות למכור אותו באופן חד צדדי (הדבר אסור ע"פ חוק יחסי ממון). יש להדגיש שפרקטיקה מקובלת של החלפת המנעולים בדירה ע"י אחד מבני הזוג (כך שהאחר לא יוכל להיכנס אליה) אסורה ע"פ חוק. במקרים חריגים של אלימות התוך המשפחה מספקים בתי המשפט צווי הרחקה לצד האלים מהבית. גם במקרה כזה הזכות של הצד המורחק בבית ביחס לחלוקת הרכוש לא נפגעת.

 

אחרי הגירושין

הבית, כמו כל נכס אחר, מחלק ע"פ הכללים הרגילים של חלוקת רכוש בגירושין. ככלל כל אחד מבני הזוג מקבל חצי מהרכוש המשותף (שהדירה היא חלק ממנו). במקרים מסוימים החלוקה תהיה אחרת, אם כושר ההשתכרות של אחד מבני הזוג גבוהה משמעותית  (או בנסיבות חריגות אחרות כגון אלימות) רשאי בית המשפט להורות על הסדר שיתעדף את אחד מבני הזג. ביחס לדירה עומדות בפני בני הזוג שתי אפשרויות:

  • האפשרות הראשונה היא שאחד מבני הזוג ימשיך להתגורר בדירה והוא ישלם חצי מערכה לבן הזוג השני (או לחילופין, בן הזוג השני יקבל חלק גדול יותר משאר הנכסים).
  • האפשרות השנייה היא שבני הזוג ימכרו את הדירה וכל אחד מבני הזוג יקבל חצי מערך הדירה.

ישנם שני יתרונות לאפשרות הראשונה. הראשון נוגע לילדים המשותפים. גירושין של הורים הם אקט מטלטל עבור הילד, היא הופכת לקשה עוד יותר כשמתלווה אליה שינוי בסביבת המגורים. לכן, העברת הבית להורה שאיתו הילדים ימשיכו להתגורר (לרוב, האם) יכולה להועיל להם. יתרון נוסף הוא כלכלי, מכירה של דירה מצריכה השקעה של משאבים מסוימים (שכר למתווך השקעה של זמן ועוד) שהעברת הדירה לאחד מבני הסוג יכולה לחסוך.

השאלה המרכזית שצריכה לעמוד בפני בני הזוג היא השאלה האם להמשיך להחזיק את הדירה תהיה נכונה מבחינה כלכלית. כדי להבין את ההשלכות הכלכליות של ההחלטה יש לפנות לייעוץ מקצועי אצל מתכנן פיננסי, להסביר לו את המניעים והצרכים שלהם ולקבל את ההנחיות לפעולה ביחס לדירה המשותפת.

 

סיכום

עד הגירושין אין לאף אחד מבני הזוג חובה לעזוב את הבית המשותף, אם אחד מהם יעזוב זכויותיו לא יפגעו. לאחר הגירושין מומלץ לבחון את ההחלטה לאור טובתם של הילדים ולאור ההשלכות הכלכליות של הצעד.

 

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
משקל
עורך דין פלילי
מה היא בעילה אסורה בהסכמה?

אריק הוא אדם מבוגר, שפגש בצ'אט אינטרנטי את אנה (שם בדוי) – נערה בת 15 וחצי. הם נפגשו מספר פעמים וקיימו במהלכן יחסי מין בהסכמה. אך כשהוריה של אנה גילו